Olej samochodowy – poradnik.

W ten pochmurny czwartek porozmawiamy sobie o wyborze oleju silnikowego 🙂 Bo zazwyczaj kierowca sam nie wie, który wybrać. Sprawdza zalecenia producenta, radzi się innych kierowców i porównuje klasy lepkości. Czy klasa lepkości jest ostatecznym i decydującym kryterium? Nie zgodzę się. Płynność oleju jest ważnym wskaźnikiem – ale nie jedynym. Oleje bazowe i różne dodatki świadczą o jakości i zastosowaniu oleju.

W dzisiejszych samochodach, olej jest elementem projektu silnika. Właśnie dlatego producenci oleju ściśle współpracują z producentami samochodów w rozwoju nowych silników w celu stworzenia znakomicie dopasowanego, który będzie wykorzystywany konkretnej jednostce napędowej.

Oleje, które mają prawidłowy stopień lepkości do konkretnego silnika ale nie spełniają pozostałych specyfikacji norm producenta silnika, które daje mu – po prostu – lepsze właściwości smarne i konserwujące – w takim przypadku, nie jest rekomendowanym olejem. Musicie mieć na uwadze, że używanie niewłaściwego oleju silnikowego skutkuje utratą praw gwarancyjnych i uszkodzeniem silnika.

Wielu kierowców regularnie sprawdza poziom oleju w samochodzie. Brak oleju pojawia się zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie podróży, kiedy nie mamy pod ręką butelki z olejem zastosowanym podczas jego okresowej wymiany. Więc tutaj jest pytanie: Czy zmieszanie olejów różnej jakości jest technicznie możliwe? Już pędzę z odpowiedzią. Kiedy stan oleju jest poniżej minimum to jego uzupełnienie, niższej jakości olejem silnikowym (niż określony przez producenta) jest lepsze niż kontynuowanie podróży ze zbyt małą ilością oleju. Mam na myśli nawet oleje na bazie olejów mineralnych.

Teraz poruszymy temat przechowywania i trwałości. Na opakowaniu, data oznacza datę butelkową i tym samym dostarcza informacji o tym jak długo olej faktycznie posiada swoje właściwości. W zamkniętych opakowaniach, jeśli są dobrze przechowywane, oleje są stabilne do paru lat. Przeróżne smary w pootwieranych pojemnikach muszą być zutylizowane w pół roku od otwarcia. Jeśli jest to możliwe to w spadku temperatur, przechowujcie olej w pomieszczeniach zamkniętych ze stałą temperaturą.

I to wszystko na dzisiaj w temacie olejów silnikowych. Mnie teraz czeka naprawa pomp wtryskowych – widzę, że to już norma na tym blogu.